Profesjonalne logo jest podstawą wizualnego przekazu każdego biznesu. Jeśli chcemy promować firmę, czy bloga, pokazywać się światu, jest to absolutny must-have. I jeśli w miarę rozwoju marki zmieniamy styl prezentowanych grafik, klimat zdjęć, rezygnujemy z określonej palety barw, o tyle rezygnacja z rozpoznawalnego już logo może być strzałem w kolano. Logo towarzyszy naszej marce niemal od dnia jej narodzin, a czasem nawet wcześniej, jego obecność w mediach internetowych i w druku utrwala w odbiorcach rozpoznawalność marki. I jeśli nagle wraz z nowym pomysłem, modą czy mniej lub bardziej naglącą koniecznością, zmienimy ten znak rozpoznawczy, pomyślcie, jak skonfundowany może poczuć się nasz klient? Nagle okaże się, że musimy od początku utrwalać ten obraz. Dlatego tak ważne jest, aby jak najwcześniej wypracować profesjonalne, poprawne, dobre logo.
Jak rozpoczynam pracę z nowymi klientami nad ich stroną internetową, czy jakimikolwiek materiałami promocyjnymi, na początek przyglądamy się istniejącemu już logo. Czy spełnia wszystkie warunki dobrze zaprojektowanego znaku, czy jest przystosowany do wymogów marketingowych naszych czasów, czy jest na czasie. To może być ostateczny moment na zmianę czy modyfikację logo. Często okazuje się, że marka rozrasta się, zdobywa popularność, a logo ma jeszcze z czasów, gdy stawiała pierwsze kroki jako niedoświadczony bloger. Często jest to logo stworzone w darmowych amatorskich programach, o niskiej rozdzielczości, nie nadające się do druku. Krok w stronę profesjonalizmu, jakim jest nowa strona, czy przemyślana kampania reklamowa może być tym ostatnim momentem, kiedy możemy popracować również nad logo.
Warto zatem jak najwcześniej zastanowić się, czy logo, którym legitymuje się nasza marka jest profesjonalne, elastyczne, adekwatne do przekazu, jaki chcemy przekazać potencjalnym klientom i odbiorcom. Usiądź zatem, przeczytaj zebrane tu wskazówki i zastanów się ile punktów mogłabyś przyznać swojemu logo. Poniżej znajdziesz te kroki zebrane w wygodny pdf, który możesz ściągnąć, wydrukować i zrobić audyt swojemu logo.
1. CZY TWOJE LOGO ODZWIERCIEDLA IDEĘ I STYL TWOJEJ MARKI? CZY PASUJE DO CHARAKTERU TWOJEJ BRANŻY I GRUPY DOCELOWEJ?
każdy element logo – sygnet, kolory, fonty – niesie ze sobą pewną treść, nasuwa określone skojarzenia. Upewnijmy się, że pasują one do naszej marki. Jeśli zajmujecie się branżą prawną, doradztwa finansowego, coachingu, będziecie starały się unikać znaków o charakterze infantylnym, lekkim, artystycznym, spontanicznym. I odwrotnie, w branży kreatywnej, zajmującej się fotografią, grafiką, florystyką będziemy unikać w logo formalizmu, czy sztywności.
2. CZY KOLORY, KTÓRE UŻYWASZ W LOGO SĄ ZGODNE Z KOLORAMI ZASTOSOWANYMI NA STRONIE INTERNETOWEJ I W MATERIAŁACH REKLAMOWYCH?
zadbaj o spójność kolorystyczną swojej identyfikacji. Używaj w grafikach i materiałach promocyjnych kolorów spójnych z kolorami w logo. Wybierz max 3 kolory podstawowe i 3 kolory pochodne i na nich bazuj. Nie zapomnij, że kolory mają swoją symbolikę i powinny być zgodne ze stylem biznesu.
3. CZY FONTY UŻYTE W LOGO PASUJĄ DO BRANŻY?
zastanów się, czy rodzina fontów, użytych w logo pasuje do Twojej marki. Inne przesłanie będą miały fonty szeryfowe, bezszeryfowe, a jeszcze inne ręcznie pisane, czy fantazyjne i ozdobne. Dobierz odpowiednie, aby uniknąć zgrzytów.
4. CZY FONTY SĄ POPRAWNIE ZE SOBĄ ZESTAWIONE?
Jeśli używasz w logo dwóch różnych fontów, sprawdź, czy współgrają ze sobą. Jeśli w nazwie firmy użyte jest logo z rodzin fontów ozdobnych, postaw na prostotę w sloganie. Dobrą metodą jest wybór fontów z różnych rodzin.
5. CZY FONTY SĄ ZAMIENIONE NA KRZYWE?
koszmar drukarza i grafika – dostaje logo w formacie .eps, wszystko na pierwszy rzut oka wygląda profesjonalnie, ale przy otwieraniu pliku brakuje fontów (nikt z branży nie ma wgranych wszystkich fontów świata w swojej bazie), a co gorsza program podmienia je na systemowe. Jeśli nie chcesz mieć napis w logo w Arial lub Times New Roman, upewnij się, że fonty zamienione są na krzywe 🙂
6. CZY LOGO JEST SKALOWALNE?
zastanów się, czy Twoje logo jest gotowe i przygotowane na różnego rodzaju kampanie medialne – w internecie i w druku. Wygląda świetnie na stronie internetowej, ale czy będzie wyglądało równie dobrze na plakacie, wizytówce, voucherze, ulotce? Czy nie straci na ostrości, jeśli powiększymy je 100 czy 200 procent? Taką możliwość daje plik stworzony w odpowiednim programie i zapisany najlepiej jako .eps. Nie masz takiego pliku? Musisz zadbać o to, abyś je dostała od grafika.
7. CZY LOGO WYGLĄDA RÓWNIE DOBRZE W KOLORZE, SKALI SZAROŚCI, JAK I CZARNO-BIAŁE?
Jednym z podstawowych elementów księgi znaku jest zaprezentowanie logo w różnych wariantach kolorystycznych. Jeśli w logo używasz przejść tonalnych, tzw. gradientów, zadbaj, aby mieć również logo w wersji czarnej, białej oraz w skali szarości. Pozwoli to na czytelne umieszczanie swojego znaku na tłach kolorowych, bez straty jego czytelności.
8. CZY ZACHOWANE SĄ PROPORCJE?
Jeśli logo ma zachowane odpowiednie proporcje, równe odległości między poszczególnymi elementami, jest wypośrodkowane od razu nabiera profesjonalnego wyglądu. Nic nie zakłóca jego odbioru, jest przyjemne dla oka.
9. CZY LOGO JEST CZYTELNE?
Spójrz na swoje logo z odległości kilku kroków. Zobacz, czy łatwo na pierwszy rzut oka rozróżnić poszczególne jego elementy. Czy nie zlewają się, czy napis jest czytelny. Pamiętaj, że odbiorca zatrzymuje wzrok na logo przez ułamek sekundy. Od czytelności logo zależy, czy utkwi mu w pamięci, czy zapamięta nazwę firmy.
10. CZY LOGO JEST ORYGINALNE I LEGALNE? CZY POSIADASZ UMOWĘ O PRZEKAZANIU PRAW AUTORSKICH?
Podstawą dobrego logo jest jego unikalność i oryginalność. Ma być tak niepowtarzalne, jak Twoja marka 🙂 Jeśli jednak zakupiłaś logo w agencji stockowej, lub o grafika bez prawa wyłączności, zadbaj o rys indywidualny. Nadaj logu swoje kolory, nazwę, dodaj od siebie jakiś element. Niech nie będzie wierną kopią, a Twoim osobistym symbolem. Jeśli zaś logo zostało zaprojektowane przez grafika, postaraj się o umowę o przekazaniu praw autorskich. Bez tego Twoje logo nie będzie Twoje.
Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałaś „tak”, gratuluję – Ty i Twoje logo jesteście przygotowani na podbój świata! Jeśli natomiast któryś punkt wymaga poprawy Twojego logo, nie czekaj. Zajmij się tym jak najszybciej. Twoja marka Ci podziękuje 🙂